Navigace: Sedmá M > 27. 4. - 30. 4.

27. 4. - 30. 4.

1.Tento týden se zaměříme na rozlišování vět v souvětí - věta hlavní, věta vedlejší.

V učebnici vysvětleno není, prohlédněte následující video a prezentaci:

https://www.youtube.com/watch?v=lcgTnWYg0Rc

https://onedrive.live.com/edit.aspx?cid=c2d7fd63f8872800&page=view&resid=
C2D7FD63F8872800!116&parId=C2D7FD63F8872800!101&app=PowerPoint

Vypracujte násedující úkoly:

1) Vyhledejte souvětí, určete počet vět v souvětí:

 Petr nám půjčí jeden pokoj s televizí a počítačem, ve kterém budeme týden úplně šťastni.

 Utíkáme domů, protože maminka bude mít už jistě hotovou večeři.

 Řeka protéká potichu luhy a měsíc se třpytí na krásné tmavomodré obloze,

 která je plná hvězd.

 Když jsem šel včera domů, potkal jsem kamarády, kteří mi sdělili, že mě na nádraží čeká můj dědeček.

 Sedíme na hrázi.

2) Označte věty vedlejší, formulujte otázku, kterou se na vedlejší větu ptáme:

např. Služební korespondence je předmětem řady odborných pojednání, protože jde mnohdy o velmi důležitá sdělení.  (proč, z jaké příčiny je služební korespondence předmětem pojednání?)

Neznáme-li adresáta, používáme oslovení "Vážený pane".

Pokud píšeme dopis strojem, nezapomeneme na vlastnoruční podpis.

Křičel, jako když ho na nože berou.

Třebaže nás viděl, nepozdravil.

Kočka pozorovala, jak vrabec hopká v trávě.

3) Označte věty hlavní:

Na ústřižku složenky bylo napsáno, kdy jsme peníze poslali.

Lidé komunikují tak, že hodně mluví.

Než se pračlověk vydal hledat partnerku, ozbrojil se důkladným kyjem.

Zasáhneš-li tento cíl, prohlásím tě za nejlepšího střelce závodu.

Zatímco jsme spali, matka vařila snídani.

Vejdu-li do našeho divadla, zavalí mě pocit obdivu.

Bude-li hezky, vydáme se do hor.

Byl to výlet, který se vydařil.

 4) K dané hlavní větě vymysli větu vedlejší.

Zdálo se, že .......

Poradil jí, aby ......

Nevíme, proč ....

Není jasné, kde ...

2. Žádost

- učebnice str. 142 - 143

- přečtěte si modré rámečky a napište stručné výpisky

- vypracujte str. 142/1 a - e, str. 142/4 (stačí ústně)

- napište žádost o uvolnění z vyučování - str. 143/5a - tento úkol mi odešlete

- svou žádost odůvodněte

- nezapomeňte, kdo může žádost podat (píšete jménem rodičů)

osnova žádosti:

adresa odesílatele (p. ředitel, adresa školy)

adresa příjemce (adresa rodiče)

                                    místo a datum (Vroutek, datum)

název žádosti (Žádost o .....)

vlastní formulace žádosti

poděkování

pozdrav 

                                  podpis (měl by být vlastní rukou, pokud budete psát ve wordu, tak stačí tiskace

 

3. zkontrolujte si úkol z minulého týdne str. 77/4

nikdo nepřišel, my (podmět nevyjádřený) jsme museli vyplnit, chodit bylo samozřejmostí, návrh byl přijat, noviny byly otevřené, oba se začali hádat,

přijíždějící se budou hlásit, prásk se ozvalo, všichni se museli schovat, oni (podmět nevyjádřený) se přesvědčili, nic se nestalo
 

 

 

 

 

 

© sedma-m.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma