Navigace: Sedmá M > 4. 5. - 7. 5.

4. 5. - 7. 5.

1. Tento týden si dodělejte, co jste nestihli. Zkontrolujte, které úkoly jste měli odeslat. Pokud jste ještě nesplnili, napravte to.

(dopis, strukturovaný životopis Karla IV., váš strukturovaný životopis, žádost). Sešity s ostatními zadanými úkoly budete odevzdávat, až situace dovolí.

 

2. Zkontrolujte si úkoly z minulého týdne:

1) Vyhledejte souvětí, určete počet vět v souvětí:

 Petr nám půjčí jeden pokoj s televizí a počítačem, ve kterém budeme týden úplně šťastni. souvětí, 2 věty

 Utíkáme domů, protože maminka bude mít už jistě hotovou večeři.  souvětí, 2 věty

Řeka protéká potichu luhy a měsíc se třpytí na krásné tmavomodré obloze,

která je plná hvězd.  souvětí, 3 věty

Když jsem šel včera domů, potkal jsem kamarády, kteří mi sdělili, že mě na nádraží čeká můj dědeček.

souvětí, 4 věty

 Sedíme na hrázi.  věta jednoduchá

2) Označte věty vedlejší, formulujte otázku, kterou se na vedlejší větu ptáme:

např. Služební korespondence je předmětem řady odborných pojednání, protože jde mnohdy o velmi důležitá sdělení.  (proč, z jaké příčiny je služební korespondence předmětem pojednání?)

Neznáme-li adresáta, používáme oslovení "Vážený pane".   - za jaké podmínky používáme oslovení...?

Pokud píšeme dopis strojem, nezapomeneme na vlastnoruční podpis.  - za jaké podmínky nezapomeneme na  podpis?

Křičel, jako když ho na nože berou - jak ,jakým způsobem křičel?

Třebaže nás viděl, nepozdravil.  - i přes co nás nepozdravil?

Kočka pozorovala, jak vrabec hopká v trávě.  - co pozorovala kočka?

3) Označte věty hlavní:

Na ústřižku složenky bylo napsáno, kdy jsme peníze poslali.

Lidé komunikují tak, že hodně mluví.

Než se pračlověk vydal hledat partnerku, ozbrojil se důkladným kyjem.

Zasáhneš-li tento cíl, prohlásím tě za nejlepšího střelce závodu.

Zatímco jsme spali, matka vařila snídani.

Vejdu-li do našeho divadla, zavalí mě pocit obdivu.

Bude-li hezky, vydáme se do hor.

Byl to výlet, který se vydařil.

 

3. Následující úkoly a - c vypracujte a odešlete.

a) Podtrhni přísudek a napiš, o jaký přísudek se jedná (slovesný, jmenný se sponou, jmenný beze spony):  - opakování z 6. 4. - 10. 4. a 14. 4. - 17. 4. 

např. Jiřík byl králem. - jmenný se sponou

Dobrá rada nad zlato. - jmenný beze spony

Petr se dobře učí. - slovesný

Do rodného kraje se rádi vracíme. Náš dědeček je zdráv.

Dvůr i stáje bývaly uklizené. Kočka není pes. Úkoly se musí vypracovat včas.

 

b) Urči podmět a urči ho (vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný):  - opakování z 14. 4. - 17. 4.

např. Ve škole začínají od osmi. - lidé, oni - podmět všeobecný

Všichni zpívali.  - vyjádřený   Půjdeme do kina.  - my, podmět nevyjádřený

Výkřik prolomil ticho. Hromové hurá se neslo údolím. Vrátili jsme se včas. Vysílali to v televizi.

Pět jich odešlo před koncem představení. Otočit se znamenalo ztrátu času. Součástky jsem dovezl včera.

 

c) Změň podmět na vedlejší větu podmětnou: (viz. minulý týden - nejprve musíte najít podmět, ptáme se kdo, co? + přísudek)

např. Připravit se bude snadné. Bude snadné, že se připravíme.

Vítěz soutěže dostal milion. Hloupý si to koupí. Váš příchod nás potěšil. Hladový člověk je nepříjemný. 

 

 

 

© sedma-m.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma