1. Tento týden si dodělejte, co jste nestihli. Zkontrolujte, které úkoly jste měli odeslat. Pokud jste ještě nesplnili, napravte to.
(dopis, strukturovaný životopis Karla IV., váš strukturovaný životopis, žádost). Sešity s ostatními zadanými úkoly budete odevzdávat, až situace dovolí.
2. Zkontrolujte si úkoly z minulého týdne:
1) Vyhledejte souvětí, určete počet vět v souvětí:
Petr nám půjčí jeden pokoj s televizí a počítačem, ve kterém budeme týden úplně šťastni. souvětí, 2 věty
Utíkáme domů, protože maminka bude mít už jistě hotovou večeři. souvětí, 2 věty
Řeka protéká potichu luhy a měsíc se třpytí na krásné tmavomodré obloze,
která je plná hvězd. souvětí, 3 věty
Když jsem šel včera domů, potkal jsem kamarády, kteří mi sdělili, že mě na nádraží čeká můj dědeček.
souvětí, 4 věty
Sedíme na hrázi. věta jednoduchá
2) Označte věty vedlejší, formulujte otázku, kterou se na vedlejší větu ptáme:
např. Služební korespondence je předmětem řady odborných pojednání, protože jde mnohdy o velmi důležitá sdělení. (proč, z jaké příčiny je služební korespondence předmětem pojednání?)
Neznáme-li adresáta, používáme oslovení "Vážený pane". - za jaké podmínky používáme oslovení...?
Pokud píšeme dopis strojem, nezapomeneme na vlastnoruční podpis. - za jaké podmínky nezapomeneme na podpis?
Křičel, jako když ho na nože berou. - jak ,jakým způsobem křičel?
Třebaže nás viděl, nepozdravil. - i přes co nás nepozdravil?
Kočka pozorovala, jak vrabec hopká v trávě. - co pozorovala kočka?
3) Označte věty hlavní:
Na ústřižku složenky bylo napsáno, kdy jsme peníze poslali.
Lidé komunikují tak, že hodně mluví.
Než se pračlověk vydal hledat partnerku, ozbrojil se důkladným kyjem.
Zasáhneš-li tento cíl, prohlásím tě za nejlepšího střelce závodu.
Zatímco jsme spali, matka vařila snídani.
Vejdu-li do našeho divadla, zavalí mě pocit obdivu.
Bude-li hezky, vydáme se do hor.
Byl to výlet, který se vydařil.
3. Následující úkoly a - c vypracujte a odešlete.
a) Podtrhni přísudek a napiš, o jaký přísudek se jedná (slovesný, jmenný se sponou, jmenný beze spony): - opakování z 6. 4. - 10. 4. a 14. 4. - 17. 4.
např. Jiřík byl králem. - jmenný se sponou
Dobrá rada nad zlato. - jmenný beze spony
Petr se dobře učí. - slovesný
Do rodného kraje se rádi vracíme. Náš dědeček je zdráv.
Dvůr i stáje bývaly uklizené. Kočka není pes. Úkoly se musí vypracovat včas.
b) Urči podmět a urči ho (vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný): - opakování z 14. 4. - 17. 4.
např. Ve škole začínají od osmi. - lidé, oni - podmět všeobecný
Všichni zpívali. - vyjádřený Půjdeme do kina. - my, podmět nevyjádřený
Výkřik prolomil ticho. Hromové hurá se neslo údolím. Vrátili jsme se včas. Vysílali to v televizi.
Pět jich odešlo před koncem představení. Otočit se znamenalo ztrátu času. Součástky jsem dovezl včera.
c) Změň podmět na vedlejší větu podmětnou: (viz. minulý týden - nejprve musíte najít podmět, ptáme se kdo, co? + přísudek)
např. Připravit se bude snadné. Bude snadné, že se připravíme.
Vítěz soutěže dostal milion. Hloupý si to koupí. Váš příchod nás potěšil. Hladový člověk je nepříjemný.